Iedere week de nieuwste aanbiedingen
Vliegreizen
Accommodatie
Vervoer
Last-Minutes
Weekendtrips
Zonvakanties
Wintervakanties
Watervakanties
Actieve Vakanties
Jongeren Reizen
Singles Reizen
Vakantieparken
Financiering
Verzekeringen
Reisboeken
Nieuws & Info

Up to 80% Discounts
and Free Vacations with

Coastal Vacations, low cost vacations, a simple, proven, home-based business system. Be part of this $4.9 trillion-dollar-a-year travel industry, our product is in high demand.

Iedere week de nieuwste aanbiedingen Printer instellen op 'liggend formaat'
home bookmarks email print

DISCLAIMER | OVERZICHT

 
 
Opera House Sydney Monument Valley Arches Mount rushmore Ayers Rock
VLIEGEN HOTELS AUTOHUUR LAST-MINUTES AVONTUUR KAMPEREN WIJS OP REIS HOTELBON DISNEY ECARDS
   
REISDOCUMENTEN

Als u reist en verblijft in het buitenland heeft u officiële documenten nodig: om de grens over te gaan, maar ook om u te kunnen identificeren als u reist binnen een aantal landen van de Europese Unie waar de personencontrole aan de binnengrenzen is opgeheven in het kader van het zogenaamde Akkoord van Schengen. Deze landen zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal en Spanje. Voorts moet u zich kunnen identificeren als u geld opneemt of als u zich inschrijft in een hotel. In een groot aantal Europese landen kunt u terecht met een Europese identiteitskaart. Voor andere landen heeft u een paspoort nodig en soms ook een visum en een inentingsbewijs. Het rijbewijs is geen formeel identiteitsbewijs en wordt als zodanig niet in het buitenland geaccepteerd.

De Europese identiteitskaart
De Europese identiteitskaart kunt u aanvragen bij uw gemeente. U moet zich legitimeren met uw ‘oude’ identiteitskaart en/of paspoort, en twee identieke, recente en goedgelijkende pasfoto’s (beide in kleur of zwart/wit) overleggen. De kaart is goedkoper dan een paspoort, vijf jaar geldig en alleen te gebruiken in de volgende landen: Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Ierland, Italië, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), San Marino, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Turkije, IJsland, Zweden en Zwitserland. In al deze landen kunt u natuurlijk ook met een paspoort terecht.

Vanaf oktober 2001: de Nederlandse identiteitskaart
Per oktober 2001 wordt de Europese identiteitskaart vervangen door de Nederlandse identiteitskaart. Deze nieuwe kaart heeft het formaat van een creditcard en kunt u, evenals de Europese identiteitskaart, aanvragen bij uw gemeente. U moet zich legitimeren met uw ‘oude’ identiteitskaart en/of paspoort, en één recente, goedgelijkende pasfoto (in kleur of zwart/wit) overleggen. De Nederlandse identiteitskaart is vijf jaar geldig en te gebruiken in dezelfde landen, waarvoor de Europese identiteitskaart geldig is. Als u een Nederlandse identiteitskaart aanvraagt, duurt het een aantal dagen voordat de kaart wordt uitgereikt. Deze wachttijd is nodig omdat de persoonsgegevens op een centrale plaats in Nederland worden aangebracht. Uw gemeente kan u informeren over het aantal dagen dat u moet wachten. Desgewenst kunt u gebruik maken van een spoedprocedure. De wachttijd is dan aanzienlijk korter, al moet u wel rekening houden met extra kosten.

Paspoort
Een paspoort heeft u nodig als u wilt reizen naar landen waar de Europese identiteitskaart niet wordt geaccepteerd. Ook een paspoort kunt u bij uw gemeente aanvragen. U moet zich legitimeren met uw ‘oude’ paspoort en/of uw Europese identiteitskaart, en twee identieke, recente en goedgelijkende pasfoto’s (beide in kleur of zwart/wit) overleggen. Een paspoort is vijf jaar geldig. De prijs varieert per gemeente. Het is zinvol om uw paspoort tijdig aan te vragen. De periode van afhandeling verschilt per gemeente. U mag nooit zelf wijzigingen in uw paspoort aanbrengen. Tussentijds kunt u alleen uw lengte en uw woonplaats laten veranderen bij de gemeente.

Vanaf oktober 2001: het nieuwe paspoort
Per oktober 2001 verschijnt - naast een nieuwe identiteitskaart - ook een nieuw paspoort. Een paspoort blijft noodzakelijk als u wilt reizen naar landen waar de Nederlandse identiteitskaart niet wordt geaccepteerd. Ook het nieuwe paspoort kunt u bij uw gemeente aanvragen. U moet zich legitimeren met uw ‘oude’ paspoort en/of uw Europese identiteitskaart, en één recente, goedgelijkende pasfoto (in kleur of zwart/wit) overleggen. Het nieuwe paspoort blijft vijf jaar geldig. Het is van belang om uw paspoort tijdig aan te vragen. Tussen het aanvragen en uitreiken van het paspoort geldt een wachttijd van een aantal dagen, omdat ook bij aanvraag van het nieuwe paspoort de persoonsgegevens op een centrale plaats in Nederland worden aangebracht. Evenals bij aanvraag van de Nederlandse identiteitskaart kan onder dezelfde voorwaarden van een spoedprocedure worden gebruikgemaakt. U mag nooit zelf wijzigingen in uw paspoort aanbrengen. In het nieuwe paspoort kunnen geen wijzigingen meer worden aangebracht anders dan bijschrijvingen.

Kinderen
Kinderen tot zestien jaar die met hun ouder(s) of voogd reizen, hoeven geen eigen reisdocument te hebben als zij in het paspoort van ouder(s) of voogd zijn bijgeschreven. Voor sommige landen gelden echter afwijkende regels. Uw reisbureau of gemeente kan u hierover adviseren. Kinderen die niet met hun ouder(s) of voogd reizen, moeten een eigen reisdocument hebben. Vanaf twaalf jaar kunnen kinderen zelfstandig een Europese identiteitskaart (vanaf oktober 2001: Nederlandse identiteitskaart) aanschaffen. Vóór die leeftijd hebben zij toestemming nodig van beide ouders, voor zover die het gezag uitoefenen, of hun voogd. Kinderen tot achttien jaar hebben toestemming nodig van beide ouders of voogd voor de aanschaf van een paspoort. Bijschrijving van kinderen op de Europese of Nederlandse identiteitskaart is niet mogelijk.

Vanaf oktober 2001: aanvullende voorwaarden voor bijschrijving van uw kind(eren)
Met ingang van oktober 2001 moet voor elke bijschrijving een recente goed gelijkende pasfoto van uw kind worden overgelegd. Tevens moet het kind aanwezig zijn bij de aanvraag in verband met het vaststellen van de identiteit. Voor een bijschrijving geldt een wachttijd van een aantal dagen, aangezien deze persoonsgegevens eveneens op een centrale plaats in Nederland worden aangebracht. Wel is een spoedprocedure, zoals die ook geldt voor paspoort en identiteitskaart, mogelijk. Deze nieuwe regels gelden zowel voor een bijschrijving in een nieuw als een bestaand paspoort. Bij een bijschrijving in een bestaand paspoort wordt gebruik gemaakt van een beveiligde sticker die door de balie-medewerker in uw paspoort wordt aangebracht. U hoeft dus uw paspoort niet in te leveren. Overige voorwaarden blijven ongewijzigd.

Reisdocument kwijt
Bij verlies of diefstal van uw reisdocument kunt u een nieuw document aanvragen bij uw gemeente of, als u in het buitenland bent, bij de Nederlandse ambassade of het bevoegde Nederlandse consulaat. In het buitenland laat u een proces-verbaal door de politie opmaken of u vult op de ambassade of het consulaat een verklaring van vermissing in. De ambassade of het consulaat kan u een nooddocument (laissez passer of noodpaspoort) afgeven. Dit reisdocument is alleen geldig voor de verdere duur van de reis. Na terugkeer in Nederland dient eveneens een proces-verbaal van vermissing te worden opgemaakt door de Nederlandse politie. Gestolen of zoekgeraakte reisdocumenten worden landelijk geregistreerd en mogen na registratie nooit meer worden gebruikt, ook niet als zij worden teruggevonden (zie ook het hoofdstuk “Ambassades en consulaten”).

Geldigheidsduur
Sommige landen buiten de Europese Unie stellen aanvullende eisen aan de geldigheidsduur van uw paspoort op het moment dat u het land binnenkomt of bij vertrek. Het paspoort moet bijvoorbeeld bij binnenkomst nog minstens een aantal maanden geldig zijn. Vraag om informatie hierover bij uw reisbureau, de ambassade of het consulaat van het land van uw bestemming en de landen waar u doorheen reist.

Visum
Naast een geldig paspoort heeft u voor sommige landen ook een visum nodig: als u er wilt verblijven, maar ook als u alleen door dit land reist. Sommige landen stellen eisen aan de geldigheidsduur van het reisdocument alvorens een visum af te geven. Een visum vraagt u aan bij de ambassade of het consulaat van dat land in Nederland. Er zijn ook bepaalde landen, waar u een visum bij binnenkomst kunt verkrijgen door een formulier in te vullen en eventueel gelijktijdig een bedrag te betalen. De prijs voor een visum verschilt per land en soms ook per reisdoel. Zo kan de prijs voor een zakenvisum en een toeristenvisum uiteenlopen. Voor sommige landen is het visum gratis. Het is zinvol om een visum tijdig aan te vragen. De afhandeling kan soms enkele weken in beslag nemen. Meestal kunt u de aanvraag opsturen en krijgt u het visum toegestuurd. Als u via een reisbureau reist, regelt dit bureau mogelijk het visum voor u.

Internationaal bewijs van inenting (gele boekje)
In veel landen buiten de Europese Unie worden toeristen alleen toegelaten als zij tegen bepaalde tropische ziekten zijn ingeënt en dit ook kunnen aantonen. Vraag hierover informatie bij de gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD), de plaatselijke apotheek of bij de ambassades en consulaten van betrokken landen. Zeker als u door verschillende landen wilt reizen, kan gebrek aan de juiste inentingen niet alleen ziektes tot gevolg hebben, maar ook veel oponthoud en zelfs een gedwongen verblijf in quarantaine veroorzaken. In het internationaal erkende gele boekje noteert de arts waartegen u bent ingeënt en hoe lang de inenting geldig is. De geldigheidsduur verschilt per inenting.

Geneesmiddelenpaspoort
Als u regelmatig medicijnen gebruikt, vraag dan uw apotheker of arts om een zogenaamd geneesmiddelenpaspoort. Dat is een lijst waarop de merknamen van uw medicijnen en de samenstelling van de producten worden genoteerd. Het geneesmiddelenpaspoort is handig om de douane ervan te overtuigen, dat u medicijnen voor eigen gebruik meeneemt en geen drugs. Ook kan het paspoort van nut zijn als u in het buitenland nieuwe medicijnen nodig heeft (zie ook de hoofdstukken “Gezondheidsrisico’s” onder “Medicijnen voor eigen gebruik” en “In- en uitvoer” onder “Drugs en medicijnen”).

Dierenpaspoort
Om besmettelijke ziekten te voorkomen, is de invoer van levende dieren over het algemeen verboden. Voor het invoeren van een huisdier in Nederland en in veel andere landen moet u kunnen aantonen dat uw dier is ingeënt tegen hondsdolheid. De dierenarts moet hiervoor een zogenaamd dierenpaspoort afgeven. Vraag het tijdig aan, uiterlijk tien dagen voor de aanvang van uw reis (zie ook hoofdstuk “In- en uitvoer” onder “Huisdieren”).

Nuttige adressen

  • Postbus 51 Informatiedienst 0800-8051 (gratis), elke werkdag van 9.00 tot 21.00 uur.
  • Buitenlandse Zaken op internet: http://www.minbuza.nl/ (onder ‘adressen’).
  • Infodesk reisdocumenten van het Agentschap BPR (Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), tel 070-3622435; fax 070-3560066;
    e-mail: agentschap@bprbzk.nl (niet voor afwijkende eisen voor andere landen).
  • Stadhuis (afd. Burgerzaken) in uw gemeente.
  • GGD in uw gemeente.
  • Secretariaat Vereniging van Buitenlandse Verkeersbureaus ‘Antor’, Burg. Hogguerstraat 959, 1064 EE Amsterdam; tel 020-6672564 (bereikbaar tussen 10.00 en 18.00 uur); fax 020-6672734.
  • ANWB, tel 0800-0503 (voor veilige paspoortregistratie).


Bijgewerkt op: 9 March, 2012 20:48 Internet Services - ©1993-2012